fredag 8 januari 2010

Fördjupning

Fördjupningsuppgift

Ni ska nu välja ett fördjupningsområde inom området klass, genus eller etnicitet.

Ni kan arbeta i par eller individuellt. Om ni arbetar i par förväntar jag mig bättre kvalité på arbetet och att den egna undersökningen är större. Dock ska man inte skriva längre.

Tanken med arbetet är att ni ska välja ett område ni vill undersöka närmare inom områdena klass, kön eller etnicitet.


Arbetet ska innehålla:

Inledning:

Vad kommer arbetet att handla om? Vilket problemområde är det ni ska undersöka? Varför tycker ni att det här är ett intressant område att skriva om? Kan ni formulera en specifik fråga kring det ni ska undersöka? Ni får här gärna skriva lite om varför ni tycker att detta är intressant att undersöka närmare.

Huvuddel:

Den delen ska bestå ut av två områden.

Den första delen ska berätta lite kort bakgrunds fakta om det område ni skriver om. Om ni skriver om etnicitet kan det handla om invandring i Sverige, om genus kan ni berätta om någon aktuell undersökning ni läst om, o.s.v.

Den andra delen ska bestå ut av en egen undersökning. Denna undersökning kan vara antingen en intervju, enkätundersökning eller en observations studie.

I denna del är det viktigt att ni berättar hur ni har gått till väga när ni gjort er undersökning. Hur många har ni fråga?, Hur länge tittade ni?, Vilka frågor ställde ni?

O.s.v. en tumregel när man gör en egen undersökning är att ni i arbetet ska beskriva er metod så tydligt att jag som läsare skulle kunna göra exakt samma sak själv om jag hade lust.

Redovisa ert resultat på ett lättförståligt och läsarvänligt sätt.

Om ni har mindre än 100 deltagare i er undersökning kan man inte använda sig ut av procent när man redogör för sina resultat.

Tänk på att ni i denna del enbart ska redogöra för resultatet, inte diskutera det.

I denna del ska ni inte ha med era egna åsikter.


Analys:

Här ska ni skriva om vad ni kommit fram till ert arbete.

Om ni har formulerat en fråga i inledningen är det här som ni ska ge svar på er fråga och diskutera resultat.

Fundera på hur det kom mer sig att det område ni valt att undersöka ser ut som det gör? Om ni ser något problem med det kanske ni kan titta på lösningar på både samhällsnivå och individnivå.

Detta är en viktig del för dem som strävar efter ett högre betyg på detta arbete.

Det är här som era egna åsikter ska komma fram.

Källor:

Här ska ni skriva om vilka källor ni använt er ut av i er fördjupning. Om ni använt er av internet är det viktigt att uppge hela källan och datum när ni varit inne på sidan.

Det blir minuspoäng om man skriver t.ex. google.se eller wikipedia.

Även här i tum regeln att jag som läsare ska kunna gå in på exakt den sida ni har varit inne på om jag har lust.

Om man har använt sig av böcker ska man skriva:

Efternamn, förnamn
Titel (skrivs i kursiv stil)
Utgivningsår

Ex. Danielsson, Lars, Barnortopedi, Lund, 1994

Artikeln skriver man som följande:

Hellbom, Kerstin, Alzheimers gåta löst, Dagens Nyheter, 2003- 09-05

Mycket bra artikel arkiv finns på ert lokala bibliotek, ett bra arkiv är presstext.se (men man måste ha abonnemang för att komma in vilket biblioteken har). Många artiklar kan man dock söka efter på de stora dagstidningarnas hemsidor. Be en bibliotekarie om hjälp om ni inte hittar, de är experter.

Arbetsgång:

1. Välj ämne.

Lämna in en projektplan till mig. I den ska det stå vilket ämne ni ska arbeta med och hur ni ska gå till väga för att göra det. Diskutera gärna med mig om ni har några funderingar.

2. Hitta relevant fakta.

Genom att få tag på fakta kring det arbete ni vill jobba med så kommer ni bli inspirerade och kanske komma på olika saker ni kan tänka på när ni gör er undersökning.

3. Genomför er undersökning.

4. Börja renskriva arbetet.

5. Skriv analysen.

6. Skriv er utvärdering som ni kommer få av mig när det blir dags. (Viktigt!)

7. Lämna in fredagen den 29 januari.

Arbetet ska vara på 3- 4 sid. Dataskriva exklusive källförteckningen. Storlek 14 i teckensnitt.


Mål och betygskriterier:

Det ni ska visa på att ni kan genom den här uppgiften är:

– kunna reflektera över människors villkor och hur dessa skiftar utifrån kön och social och kulturell bakgrund,

– kunna använda olika kunskapskällor samt kunna sammanställa, bearbeta, granska och värdera uppgifter och åsikter från olika källor och opinionsbildare samt redovisa resultatet.

För G ska du ha visat att du uppnått målen med uppgiften och att ni har med alla delar i arbetet.

För VG krävs därutöver:

– Eleven analyserar och resonerar med hjälp av centrala begrepp i ämnet viktiga samhällsfrågor och deras betydelse för den framtida utvecklingen.

– Eleven beskriver hur individers och gruppers normer är beroende av kulturformer och traditioner.

– Eleven samlar in fakta om samhällsfrågor från olika kunskapskällor och värderar och drar slutsatser av dessa fakta vid en sammanställning

För MVG krävs därutöver:


– Eleven urskiljer viktiga händelser i samhället och ger förslag på vägar för individen att påverka beslut.

– Eleven jämför individers och gruppers normer och värderingar i relation till kulturformer och traditioner samt analyserar hur olika uppfattningar och konflikter kan uppstå.

– Eleven använder och sammanställer fakta från olika källor, bedömer deras relevans, granskar uppgifterna kritiskt samt skiljer på fakta och värderingar.
– Eleven ser samhällsfrågor ur olika perspektiv, visar på samband, gör överväganden och argumenterar för en ståndpunkt.



Exempel på områden är:

- Intervjua några äldre personer om hur de uppfattar att könsrollerna har förändrats under åren.

- Intervjua några invandrare om hur de tycker det är att leva i Sverige. Fördelar och nackdelar.

- Observera folk på en stormarknad en eftermiddag. Vilka är det som handlar, kvinnor eller män?

- Gör en enkätundersökning om vem som gör flest hushållssysslor hemma hos dem.

- Göra en enkätundersökning och se hur vilken uppfattning 13 åringar har om klasser. Vet dom något om det eller är de totalt omedvetna?

- Fördomar mot olika etniska grupper. Vilka fördomar finns mot t.ex. muslimer, romer, judar…

- Observera några lektioner och titta på hur mycket utrymme killarna får och hur mycket tjejerna får.

-


Att göra en egen undersökning

Vad ni än väljer at göra måste ni fundera på en relevant målgrupp. Vilka ska ni observera? Vilka är bra att fråga vid en enkätundersökning? Vilka personer är bra att intervjua?

Intervju:

Om ni använder er av denna metod ska ni ha med 2 – 4 personer (beroende på hur många ni arbetar med i gruppen).

Tänk ut relevanta frågor som gärna är öppna. Öppna frågor börjar på vad, hur och varför.

När ni redovisar ert resultat ska ni inte återge frågorna och svaren ordagrant utan de ska vara av mer sammanfattande karaktär.

Observations studie:

Hitta relevant område att titta på. Kom fram till först vad exakt det är ni vill titta på. Om ni är flera så kan ni dela upp det. Fundera på hur mycket och hur länge ni behöver observera för att få ett bra resultat.

Gör anteckningar medan ni gör den som ni kan återge sedan.

Enkätundersökning:

Formulera ett par bra korta frågor som man enkelt kan svara på. Det kan vara ja eller nej svar, 1-10 svar eller något annat enkelt system.

Tänk på att redovisa resultatet på ett bra och tydligt sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar